Onze visie

Onze school is een afspiegeling van de maatschappij en daar zijn wij trots op.

De Komeet streeft ernaar alle leerlingen het onderwijs te bieden dat zij nodig hebben. Wij kijken goed naar leerlingen om te bepalen wat hun behoeften zijn en stemmen ons onderwijs daar op af.
Het team heeft hoge verwachtingen, en werkt samen met ouders om deze hoge verwachtingen waar te maken. Wij zoeken actief de verbinding met ouders, zij zijn onze belangrijkste samenwerkingspartners.
Het team van de Komeet legt de lat hoog met betrekking tot de eigen kennis, kunde en professionaliteit. Wij werken met leerteams en zetten de studiedagen in om deze kennis, kunde en professionaliteit op hoog niveau te houden.

Op ‘De Komeet’ werken wij met aspecten van ontwikkelingsgerichte onderwijs (OGO). Ons ontwikkelingsgerichte onderwijs is bij uitstek geschikt om leerlingen voort te stuwen in hun ontwikkeling. Het thematische onderwijs staat centraal in de taalverwerving en brede ontwikkeling van de leerlingen. Ontwikkelingsgericht onderwijs houdt rekening met de verschillen tussen kinderen en zorgt voor een ononderbroken ontwikkeling van ieder kind, waarbij we oog hebben voor het totale kind als cultureel en maatschappelijk wezen. De sociaal-culturele activiteiten nemen een essentiële plek in bij de ontwikkeling van de identiteitsvorming van de kinderen. Ons ontwikkelingsgerichte onderwijs maakt dat kinderen uitstijgen boven hun huidige niveau, richting hun zone van naaste ontwikkeling. Wij doen dit door interactie tussen leerkracht en leerling maar vooral ook door het stimuleren van de interactie tussen de leerlingen onderling.

Wij laten ons hierin leiden door de 4 B’s:

Brede ontwikkeling
Naast het overdragen van kennis zoals vastgelegd in de landelijke kerndoelen en referentieniveaus voor het basisonderwijs, streven we naar een brede ontwikkeling van onze leerlingen. De doelen die daarbij horen zijn: een actieve houding; het nemen van initiatieven; plannen maken; communiceren; samen spelen en werken; het verkennen van de wereld; jezelf uiten; creativiteit ontwikkelen; zelfsturing en reflectie; onderzoeken; redeneren en problemen oplossen. Door te werken aan deze doelen heeft ons onderwijs een meerwaarde die de kinderen van pas zal komen in het voortgezet onderwijs en in de maatschappij.
Betekenisvolle activiteiten
We streven er naar ons onderwijs zoveel mogelijk vorm te geven in betekenisvolle activiteiten. Dat zijn activiteiten waarin kinderen de sociaal-culturele werkelijkheid buiten de school herkennen. In de kleuterbouw leren de kinderen door de werkelijkheid na te spelen, vanaf groep 3 verschuift het accent naar het onderzoeken van de werkelijkheid.
Begeleidende rol van de leerkracht
We beschouwen elk kind als uniek. Werkend vanuit de uniciteit van elk kind, streeft de leerkracht er naar de kinderen persoonlijk te begeleiden in hun ontwikkeling.
Betrokkenheid van de kinderen bij hun eigen leerproces
De leerkrachten bepalen de leerdoelen, de kinderen hebben inbreng in de keuze en de vorm van de activiteiten. U herkent deze werkwijze op de Komeet aan: de themahoeken; de inrichting van de groep; excursies; presentaties; tentoonstellingen en zelfgemaakte teksten. Door het geven van verantwoordelijkheid is de betrokkenheid van kinderen bij hun eigen leerproces groot.